Noticias municipales

REGIÓ 7, 22/04/2009; PÀG. 6 JORDÀ DIU QUE L’IBI ES POT PAGAR PER MESOS I QUE S’ESTAN TORNANT IMPOSTOS D’OBRES

26/04/2009 - Manresa

Manresa | Francesc Galindo.- La crisi econòmica va ser molt present durant un ple en el qual es va esbroncar la PxC.

La proposta de Plataforma per Catalunya perquè l’Ajuntament deixés sense efecte el cobrament de la segona part de l’impost de béns immobles (IBI) d’engany va provocar respostes molt contundents tant per part del govern com de la resta de partits de l’oposició. L’esbroncada a la PxC era pel fet que estava proposant una retallada d’ingressos de 5 milions d’euros en un context en el qual el regidor d’Hisenda, Alain Jordà (PSC), va explicar que l’Ajuntament s’estava trobant amb constructors que havien pagat l’impost d’obres i que estaven reclamant que se’ls tornessin els diners perquè les intervencions no s’executarien. Jordà també va explicar que el pagament de l’IBI es pot fraccionar en dotze quotes, en els casos que sigui necessari.

La principal acusació que va rebre el regidor de PxC, Albert Pericas, és la de fer una proposta “demagògica”, amb la intenció de quedar bé davant els ciutadans que estiguin poc informats i pensin que l’Ajuntament pot funcionar amb 5 milions menys d’ingressos.

Pericas va parlar d’”edecuar els tributs a la nova realitat econòmica”. Per part de la CUP, Adam Majó va afirmar que en uns moments com aquests, l’Ajuntament no pot renunciar a cobrar impostos, i va afirmar que el problema de fons dels problemes financers de les administracions locals és l’espoliació fiscal que pateix Catalunya. El president del grup municipal del PP, Xavier Javaloyes, va advertir que l’estratègia “de confrontació social” que cerca la Plataforma no és en cap cas una solució sinó un problema a una situació ja prou delicada. Javaloyes va dir que no serà amb la “demagògia” com se solucionaran els problemes, i va lamentar que la PxC no presentes cap esmena als tributs fiscals aprovats fa mesos i, ara, plantegés una mesura amb un impacte brutal.

Per part del govern, Alain Jordà (PSC) va explicar que és “il•legal” modificar durant l’any en curs uns impostos aprovats i va dir que no era “tan pedant” com el regidor de PxC per considerar-se en possessió de tota la veritat. Jordà va afirmar que la proposta de Pericas no estava feta des de la innocència o el desconeixement, sinó amb tota la intenció de difondre una imatge distorsionada de l’administració municipal. Fins i tot l’alcalde, Josep Camprobí (PSC), va intervenir en el debat per mostrar la seva perplexitat que es pogués fer una proposta política per retallar 5 milions d’euros d’ingressos “sense donar una alternativa” ni explicar quines són les partides o quins els serveis que caldria tancar. El regidor del partit antiimmigració, Pericas, va atribuir la posició de la resta de grups a la seva “insensibilitat”.

3,8 MILIONS DE DÈFICIT DE TESORERIA

El tripartit manresà va presentar, l’11 de març passat, el segon tancament negatiu consecutiu del pressupost de l’Ajuntament. Si l’any passat va anunciar un romanent negatiu de tresoreria de 5,1 milions d¡euros, enguany ha estat de 3,8 milions d’euros. Les xifres mostren que l’endeutament s’enfila als 73,4 milions d’euros, 6,3 més que l’any anterior.

Quant als ingressos que es paguen a les entitats financeres, són de 3,5 milions d’euros, la xifra més alta registrada, el doble que l’any passat i superior als 2,1 milions d’euros del complicadíssim final d’etapa del govern de CiU, el 1994. L’amortització de préstecs baixa dels 6,8 milions d’euros del 2007 als 4,4 milions. O sigui, es tornen menys diners als bancs per disposar de fons per poder fer rutllar la maquinària municipal.