Primer els de casa

07/03/2014 - Canovelles

ENTREVISTA D'E-NOTÍCIES A RICARD BUÑUEL, REGIDOR DE PLATAFORMA PER CATALUNYA A CANOVELLES (VALLÈS ORIENTAL)

- A vostè per què el voten?

Els ciutadans cada vegada estan més desencantats amb els partits polítics tradicionals, que han estat els grans culpables de la situació de precarietat i crisi que vivim. Per tant ells són part del problema.

Els partits són eines que han de servir per transformar la societat i oferir solucions, i en aquest sentit ens hem presentat com un desafiament al poder que han monopolitzat els partits, a la seva gestió deficient i a la negativa a abordar els nous reptes que depara la canviant realitat.

Els suports rebuts a Canovelles són la manifestació d’una voluntat creixent de derrocar el mur de la majoria absoluta que el PSC ostenta al municipi des de fa molts anys.

- Però vostè és xenòfob?

La definició d'aquesta paraula és “que odia l'estranger”. Jo no odio ningú, per tant la resposta és no. Per defensar els drets de la meva gent, del meu poble, no se’m pot posar l'etiqueta de xenòfob, ni a mi ni al partit que represento. Hi ha un terme que defineix els qui utilitzen aquest desqualificatiu contra nosaltres, i que com totes les parafílies, són desviacions de la conducta. Parlo de la xenofília, l’estima desmesurada cap a l´immigrant, fins al punt de promoure l’oblit envers els propis.

- Sembla el nou president del partit, Xavier Simó, que ens va picar el crostó als mitjans llegint la definició de xenofòbia al diccionari

Aquest continua sent el nostre ineludible compromís amb els catalans, el legítim dret de viure i treballar a la mateixa terra que hem heretat de mans dels nostres pares. Per tant defensem la preferència nacional per accedir a un lloc de treball, al sistema de protecció social i a l’habitatge. Amb un 25% d'atur i amb un nombre creixent de famílies de casa sota el llindar de la pobresa és una postura de sentit comú.

- Tampoc no se sent d'extrema dreta, oi?

L'extrema dreta es correspon amb aquelles faccions que s'ubiquen més a la dreta de la dreta, és a dir, els qui abracen les tesis liberals a ultrança, i per tant, la globalització. Nosaltres rebutgem aquest escenari on els poderosos tenen via lliure per enriquir-se a costa de liquidar drets laborals i diluir identitats desarrelant així les persones del seu lloc d'origen. Ho hem dit moltes vegades, i ho repetirem sempre: no ens busquin en l'eix caducat d'esquerra-dreta, perquè no ens hi trobaran.

- A vostè el van votar més de 400 persones.

Sí, a les primeres eleccions municipals que ens vam presentar a Canovelles, l’any 2011, vam rebre el suport de 463 canovellins, el 9% dels veïns que van pronunciar-se a les urnes. Ens van faltar uns 37 vots per obtenir el segon regidor.

- És automàtic: com més immigració, més vots per a vostès?

Hi ha municipis on el percentatge d’immigració no es pot considerar alt i hi tenim representació. En qualsevol cas els qui han creat un problema amb la immigració són els partits polítics que han tingut responsabilitats de govern. Sovint es demana als ciutadans que acullin els immigrants, però els qui decideixen obrir les portes no són els qui han de conviure amb ells ni tampoc no han de patir les conseqüències d’aquesta generositat.

- Segons els seus votants, quins problemes genera la immigració al seu municipi?

Hi ha immigrants que no tenen voluntat de respectar unes normes de les quals ens hem dotat per poder conviure i assegurar la pau social. A Canovelles les problemàtiques relacionades amb la immigració tenen a veure amb baralles, alteracions de l’ordre públic, robatoris, sorolls, amenaces, tràfic de drogues, competència deslleial o brutícia i uns criteris per accedir a les ajudes socials que els beneficien per davant dels propis catalans.

- Vostès associen immigració i delinqüència?

Hi ha dades que són irrefutables. La població estrangera a les presons espanyoles té una representació alarmant. No podem donar cabuda a gent que ha vingut a casa nostra a delinquir, per això demanem l’expulsió dels estrangers que cometin un sol delicte i el compliment de les condemnes als països d’origen. No volem mantenir criminals amb els nostres impostos.

Però, en plena globalització, la immigració no es pot aturar: miri Ceuta i Melilla. Els que salten la tanca estan desesperats.

- Aquesta situació és un drama amb el qual molts miserables fan negoci. Les màfies que trafiquen amb immigrants il·legals i els empresaris que els exploten com a mà d´obra barata s'aprofiten d’aquesta desesperació. El missatge que llancem a l’exterior ha de deixar clar que la capacitat d’acollida d’Espanya està desbordada i que no hi ha oportunitats per a tothom. Donar falses esperances als immigrants que es troben en situació de desesperació, i que creuen que Europa és una sortida als seus problemes, és una gran irresponsabilitat, perquè no tenim mitjans per respondre a les seves necessitats.

Els països han d’establir relacions per crear sinèrgies i obtenir un benefici mutu d’aquesta cooperació, per poder crear les condicions necessàries perquè les poblacions puguin continuar vivint als respectius països d’origen.

- Plataforma té un discurs que no sigui el discurs antiimmigració?

El nostre és un projecte que va més enllà de l’únic punt de la immigració. Tenim un discurs amb un fort component social que reclama recuperar els drets materials i morals dels treballadors. Advoquem per recuperar la sobirania nacional que avui està en mans d’entitats supranacionals que estan al servei de l’interès privat, i defensem la creació d’una banca pública. També apostem per l’aplicació de polítiques aranzelàries per protegir la indústria local i la municipalització dels serveis com la llum i la gestió integral del cicle de l’aigua.

- Després d'Anglada, què?

La cohesió interna ha garantit la viabilitat del projecte i així es va posar de manifest en l’última assemblea del Consell Nacional celebrada a principis del mes de març, on vam reafirmar el nostre compromís per continuar defensant d’una manera nítida i valenta el nostre missatge.

- Però ara ho tenen fotut. Per bé i per malament no només va ser el fundador sinó que era el dirigent més conegut.

Això ens atorga un potencial de creixement sense sostre. Tenim l’oportunitat de mostrar la capacitat de treball que tenim com a grup. Aquest és un projecte que se sustenta sobre l’esforç de moltes persones, i que transcendeix la figura d’una sola figura.