El Vendrell, 30/03/2012 El govern quadripartit no té credibilitat per complir el Pla d’Ajust

03/04/2012 - El Vendrell

COMUNICAT DE PREMSA DE PLATAFORMA PER CATALUNYA (PxC)

PxC s’absté en el Pla d’Ajust per evitar la fallida i un escanyament financer sense precedents, i perquè els proveïdors cobrin els 23,6 milions. També critica la dictadura del govern comarcal CiU-PP.

EL VENDRELL.- Aquest matí en els decurs del Ple extraordinari de l’Ajuntament i en representació del Grup Municipal de Plataforma per Catalunya (PxC), la regidora i portaveu econòmica Araceli Bundó, ha representat a la formació identitària en la defensa del punt de l’ordre del dia referent al Pla d’Ajust formulat en compliment dels Reials decrets-llei 4/2012 i 7/2012. El següent ha sigut el seu discurs:

“Des de PxC no podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust per la senzilla raó que aquest govern quadripartit composat pel PSC, CiU, PP i ERC no té cap credibilitat des del punt de vista econòmic i financer. Aquest és l’enèssim pla de sanejament que veiem en els darrers anys, i com els anteriors plans, aquest, tampoc el compliran.

No podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust perquè són els succesius governs dels seus partits els qui han dut a la catastròfica situació econòmica i financera en què es troba ara l'Ajuntament, contràriament al que ens volen fer creure des del govern quadripartit. Perquè el prèstec sindicat de 23,6 MEUR significa la solució per a les 323 empreses i autònoms que se'n beneficiaran, i ho celebrem, però significarà sang, suor i llàgrimes per a l'Ajuntament i els contribuents durant 10 llargs anys.

No podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust perquè si el deute als proveïdors s'hagués pagat en el moment que es va generar cada factura, com és normal, s'haguessin pagat 23,6 MEUR i ja està. Però com gestionen la cosa pública així de malament, ara n'hauran de pagar 31,2 comptant interessos i despeses financeres. Ara haurem de pagar el que devem als proveïdors i a més 7,6 MEUR més de finançament. Amb aquest nou endeutament hipotequen la vila del Vendrell "per als propers 10 anys". Perquè seran 31,2 milions en lloc de 23,6.

No podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust perquè vostès ens han amagat l’ou. El passat més de juliol des de PxC ja vam demanar per escrit i mitjançant instància el llistat de proveïdors amb factures pendents de cobrament, i encara esperem, fins ara, que ens les donin. Ara sí, ara reconeixen un deute als proveïdors de 23,6 MEUR, que afegit als 67 MEUR de deute viu reconegut als bancs, farà un deute de 90 MEUR a partir d’aquest moment, aproximadament un ràtio d'endeutament del 215%, quan el topall legal és del 120% i el límit per poder demanar crèdits és el 75%, tret d'aquesta situació excepcional i única segons la vicepresidenta del Govern central, Soraya Sáenz de Santamaría. Senyors del quadripartit, tinguin clar que aquesta és la darrera oportunitat, no hi haurà més finançament excepcional com aquest. La mala gestió econòmica i financera dels governs que hem patit ens han dut a aquesta situació ruïnosa, desesperada i sense cap sortida a l’espiral de deute als proveïdors, però aquest nou crèdit de 23,6 MEUR no és cap panacea, ara salvarem els mobles pel 2012, però ens quedarem arruïnats fins al 2022. Durant 10 anys sang, suor i llàgrimes per pagar tot això, com deiem abans.

No podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust perquè segons el tancament de comptes de l'any 2010, es reconeixia un deute a proveïdors de "només" 19,6 MEUR, però ves per on que ara en demanen 23,6. Tot plegat, 4 MEUR més de factures impagades durant l’any 2011. Aquest govern quadripartit malbaratador compulsiu ha generat 4 milions més en factures impagades durant el darrer any perquè gasta el que no i encarrega d'una manera suïcida i inconscient béns, obres i serveis sense reserva de fons per pagar-los. I no parlem tan sols de factures de milions d’euros, com els 12 que se li deuen a la concessionària de neteja viària i recollida d’escombraries, sinó que hem arribat a veure factures pendents pel ridícul valor d’un euro i quaranta-cinc cèntims. Això és ser ridícul senyors del quadripartit. Estan deixant l’Ajuntament i la vila del Vendrell en ridícul. I a més, ens sotmeten a un obscurantisme total, van anar amagant factures als calaixos per fer-nos creure que el pressupost era equilibrat. A més, recordem que no són 23,6 MEUR, sinó que en realitat en seran 31, incloent-hi els interessos i despeses financeres, com ja hem dit.

No podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust perquè ara s’escuden en els 29 MEUR que diuen que els deuen, 6,5 MEUR són de la Generalitat i diuen que la resta és de vilatans que no han pogut fer front al pagament dels impostos i taxes. Si la Generalitat no paga, no s’ho gastin ni ho incloguin en els pressupostos de l’any següent. Pel que fa als impostos i taxes pendents de cobrament, els vilatans del Vendrell no són ni especials ni diferents dels d’altres viles i ciutats. A tot arreu passa el mateix i en canvi, no són el segon municipi més endeutat de tot Catalunya. El que passa és que vostès són els pitjors gestors, els més desastrosos de tots els ajuntaments de tot Catalunya. Vostès han vulnerat la regla d’or de la gestió d’una hisenda municipal demanant un crèdit com aquest per finançar despesa corrent, quan la despesa corrent s’ha de finançar amb ingressos corrents. Per això diem que no tenen cap credibilitat. Mirin, no es pot gastar un euro que primer no s’hagi cobrat. Parlen de morositat, però vostès són els primers morosos. Sort en tenen que la nova Llei de Transparència i Bon Govern no és amb caràcter retroactiu, si no, alguns de vostès avui no hi serien aquí perquè estarien inhabilitats per 10 anys.

No podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust perquè l'Ajuntament del Vendrell va tenir durant molts anys un comportament de "nou ric", amb unes despeses molt altes, que, vistes amb perspectiva, són injustificables, i que es basaven en l'errònia creença que els elevats índexs d'ingressos que tenia es mantindrien durant molt de temps. I ara, un govern tan gran i tan ferm de 16 regidors, no té cap més idea constructiva tret d’endeutar-se més i més, i escanyar al contribuent, que són les dos úniques coses que saben fer. A partir d’ara, ja ens podem esperar puges estratosfèriques d'impostos i taxes any rere any, com ja han fet només començar el seu mandat. Sabent, a més, que per molt que els pugin tindrem menys i pitjors serveis. Ni tan sols serviran per solucionar res a aquestes alçades... el mal ja està fet i és irreparable. Només ens exprimiran més i més per pagar els deutes que la seva mala gestió ha generat.

I no podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust perquè al ple del passat 27 de desembre, PxC ja va demanar un pla de sanejament dels comptes municipals, nosaltres ja ens vam avançar, i ara ens demostren que vostès no es posen a treballar fins que no reben l’ordre des del Govern de l’Estat. Això només ens revela que els comptes de l’Ajuntament no tenen sortida més enllà de l’espiral diabòlica d'endeutament al que ens estan sotmetent.

Per tots aquest motius no podem votar a favor d’aquest Pla d’Ajust. No obstant això, i per responsabilitat política, tampoc no hi votarem en contra, perquè una de les nostres prioritats és que els proveïdors cobrin, i també, perquè de no aprovar-se el Pla, l’Ajuntament del Vendrell entrarà en fallida i en un escanyament financer sense precedents, i per tant des de PxC ens abstindrem. Gràcies”.

El Vendrell, divendres 30 de març de 2012

Notícies relacionades en altres mitjans de comunicació

DIARI DE TARRAGONA, 30/03/2012; PÀG.29 PxC acusa de “dictador” al gobierno de CiU y PP

BAIX PENEDÈS.- El Grupo Comarcal de Plataforma per Catalunya (PxC), en la oposición en el Consell Comarcal del Baix Penedès ha calificado de “dictadura” lo que aplicará el gobierno comarcal de CiU y PP. Según explica PxC en el último pleno comarcal, los partidos de la oposición PSC e ICV y la propia plataforma presentaron mociones.

Pero “previamente a la presentación de estas mociones el conseller del PP en el gobierno, José Barquier, también concejal en Cunit, en la oposición, anunció que durante los tres años que quedan de mandato el gobierno del Consell no entrará a debatir mociones de la oposición y que sistemáticamente las votará en contra”.

WWW.RTVELVENDRELL.CAT, 30/03/2012 PxC desconfia que es compleixi el pla d'ajust

EL VENDRELL.- El pla d’ajust que ha d’acompanyar la concessió del préstec per pagar a proveïdors s’ha aprovat amb els vots del govern quadripartit malgrat l’abstenció de l’oposició. Plataforma per Catalunya (PxC) diu que no confia que el consistori compleixi amb el pla.

WWW.LAFURA.CAT, 30/03/2012; 13:16 El govern quatripartit del Vendrell aprova el pla d'ajust municipal amb l'abstenció de la PxC

EL VENDRELL.- El govern quatripartit del Vendrell, format per CiU, PSC, PP i ERC, ha aprovat aquest divendres el pla d'ajust municipal necessari perquè el govern de l'Estat avanci els 23,6 milions d'euros que l'Ajuntament deu a proveïdors. Aquest pla d'ajust, que serà enviat al Ministeri d'Hisenda, ha de garantir que l'Ajuntament estalviarà prou com per tornar en un període de deu anys els diners que el govern de l'Estat avançarà a partir del maig a proveïdors a través d'entitats financeres, més els interessos corresponents, que eleven la xifra a 31,2 milions d'euros.

Entre les principals mesures de contenció, el consistori ha decidit no cobrir les jubilacions de l'Ajuntament durant la propera dècada. Aquesta decisió en el capítol de personal afectarà a un total de 40 persones (el 10% de la plantilla actual) en els propers anys.

L'aprovació del pla d'ajustament no ha comptat amb el suport de l'únic grup a l'oposició, la Plataforma per Catalunya (PxC), que s'hi ha abstingut. La regidora i portaveu del grup, Araceli Bundó, ha assegurat que el govern municipal "no té credibilitat". Bundó ha dit que el préstec de 23, 6 milions d'euros donarà resposta a prop de 323 empreses i autònoms mentre que el consistori i la resta de veïns ho pagaran al llarg de 10 anys.

WWW.DIARIDETARRAGONA.COM, 30/03/2012; 18:49 El quatripartit del Vendrell aprova el pla d'ajust municipal amb l'abstenció de Plataforma per Catalunya

El consistori no cobrirà les jubilacions dels propers deu anys com a mesura d'estalvi

ACN / EL VENDRELL.- El quatripartit del Vendrell ha aprovat aquest divendres el pla d'ajust del consistori amb l'abstenció de Plataforma per Catalunya (PxC). Amb els setze vots a favor del govern municipal (CiU, PP, PSC i ERC) i cinc abstencions de PxC, el pla d'ajust serà enviat al Ministeri d'Hisenda perquè aprovi els ajustos municipals. El consistori demana 23,6 MEUR per fer front al deute que té amb proveïdors. Entre les principals mesures de contenció, el consistori ha decidit no cobrir les jubilacions de l'Ajuntament durant la propera dècada.

Aquesta decisió en el capítol de personal afectarà a un total de 40 persones en els propers anys. Al consistori actualment en treballen prop de 400 persones. Actualment el consistori està amb els pressupostos prorrogats del 2011.

De la seva banda, la regidora i portaveu de PxC al consistori del Vendrell, Araceli Bundó, ha assegurat que el govern municipal ''no té cap credibilitat''. Bundó ha dit que el préstec de 23,6 MEUR donarà resposta a prop de 323 empreses i autònoms mentre que el consistori i la resta de veïns ho pagaran al llarg de 10 anys.

WWW.DELCAMP.CAT, 30/03/2012 El govern del Vendrell aprova un Pla d'ajust que obre deu anys de restriccions

L'ajuntament haurà de generar un estalvi del 9% anual per retornar el crèdit per pagar a proveïdors. La reducció de la despesa sorgirà de la mateixa casa consistorial, amb la reorganització del personal, la fusió d'organisme autònoms o la negociació de noves concessions pels serveis

Marc Guitart- El Vendrell (Baix Penedès).- El Pla d'ajust que el govern quadripartit local (PSC, CiU, PP, ERC) s’ha aprovat avui. El pla és un requisit indispensable per rebre el crèdit de l'estat per pagar el deute a proveïdors abans del 2012, que al Vendrell puja a 23'6 milions d'euros.

El pla, aprovat amb el vot dels quatre partits de govern i l'abstenció de PxC, estipula que s'haurà de generar un estalvi d'un 9% anual per retornar aquests diners als bancs més els interessos, que suposaran un total de 31 MEUR en deu anys.

D'aquesta manera, algunes de les mesures que comportarà el pla seran la reorganització del personal, el no cobriment de les jubilacions en els propers deu anys, la supressió o fusió dels organismes autònoms o la negociació de noves concessions pels serveis. Diu calcula que amb el Pla d'ajut es passarà dels 86 milions de deute actual (62'5 a bancs i 23'6 a proveïdors) a prop de 18 milions de deute l'any 2022, "amb un ràtio de només el 20 o el 30%", enlloc del 150% actual, que amb l'actual crèdit es pot disparar per sobre del 200%.

Mala gestió dels diferents governs

Des de Plataforma per Catalunya (PxC) han carregat contra la "mala gestió financera dels successius governs de la ciutat" que, segons Araceli Bundó, ha desembocat en la situació actual. Bundó ha explicat que l'actual pla servirà per "salvar els mobles el 2012, però ens deixarà en una situació complicada pels següents deu anys".

DIARI DEL BAIX PENEDÈS, 05/04/2012; PÀG.6 PxC s’hi absté, però es mostra crítica amb la gestió anterior

L’oposició alerta que ja no haurà més oportunitats de finançar factures

EL VENDRELL.- El grup municipal de Plataforma per Catalunya (PxC), tot i mostrar-se totalment en contra del pla d’ajust presentat per l’equip de govern, per responsabilitat política s’hi va abstenir, perquè una de les nostres prioritats és que els proveïdorspuguin cobrar. De no aprovar-se el Pla, l’Ajuntament estaria en fallida i es produiria un escanyament financer sense precedents, va explicar la regidora de PxC, Araceli Bundó.

PxC considera que és precisament la gestió dels anteriors governs la que ha portat a la situació actual de deute, sumant els 23,6 milions de factures pendents a proveïdors més els 67 milions de crèdits a llarg termini. PxC es pregunta per com quedaran les arques municipals, ja que, tot i poder pagar les factures a proveïdors, el deute s’augmentarà en 7,6 milions més en concepte d’interessos.

L’equip de govern quadripartit ha de tenir molt clar que aquesta és la darrera oportunitat, ni hi haurà més finançament excepcional com aquest. Salvem els mobles al 2012 però ens quedarem arruïnats fins 2022. Durant aquests anys, suor i llàgrimes per pagar tot això, diu Araceli Bundó, qui opina que l’Ajuntament en quests anys ni tindrà marge de maniobra per endeutar-se més i que haurà de procurar tenir prou liquiditat per anar pagant factures a proveïdors a mesura que es generin.

PxC també ha fet referència a la nova Llei de Transparència i Bon Govern, la qual, per sort per alguns membres de l’equip de govern, no és amb caràcter retroactiu, si no, alguns dels regidors no serien al govern perquè estarien inhabilitats per 10 anys.

EL 3 DE VUIT, 05/04/2012; PÀG.4 L’Ajuntament s’estreny el cinturó pels propers deu anys

EL VENDRELL.- El ple de l’Ajuntament del Vendrell va aprovar divendres, en una sessió extraordinària, el Pla d’ajust econòmic que preveu generar prou estalvi per poder pagar un deute de 23,6 milions d’euros als provesïdors del consistori, diners que, amb un 5% anual, l’administració vendrellenca tornarà als bancs i caixes en un termini de 10 anys. Així doncs, els diners que les entitats financeres abonaran als proveïdors a partir del proper 1 de maig i que el consistori vendrellenc retornarà fins a l’any 2022 pujaran finalment a més de 31 milions d’euros. Aquest Pla d’ajust es va tirar endavant amb el suport del govern quadripartit (CiU, PSC, PP i ERC) i l’abstenció de l’oposició municipal (PxC).

Resol un problema de tresoreria

Segons el mateix equip de govern de l’Ajuntament del Vendrell, amb aquesta nova línia de finançament per saldar el deute amb els proveïdors municipals no es cobreix cap dèficit a causa de la mala gestió econòmica –com, d’altra banda, sí creu el grup de Plataforma per Catalunya (PxC).

Les causes de l’endeutament

El consistori va veure reduïts de manera dràstica i ràpida els seus ingresos corrents, amb la impossibilitat de reaccionar a temps per corregir el desajust i, sobretot, tenint en compte que no es podia deixar de prestar els serveis bàsics als ciutadans.

En aquest sentit, per exemple, l’alcalde del Vendrell, Benet Jané, va argumentar que perquè 150.000 persones es puguin dutxar a ple estiu en llocs de residència habitual o esporàdica al municipi del Vendrell l’Ajuntament ha de pagar tot l’any un import cànon per tenir aigua de l’Ebre.

Des de PxC s’ha criticat especialment aquest exemple, perquè l’Ajuntament del Vendrell recapta força impostos i taxes dels seus barris marítims.