El Vendrell, 14/05/2013; L’Ajuntament dóna d’alta de la taxa de guals a veïns finats fa set anys i els reclama retroactivitat de 4 anys

14/05/2013 - El Vendrell

COMUNICAT DE PREMSA DE PLATAFORMA PER CATALUNYA (PxC)

PxC vol posar fi a l'abús i a la injustícia del cobrament indiscriminat dels guals i de la seva retroactivitat de quatre anys a veïns que ni els han sol·licitat ni en fan ús

El Vendrell | Redacció.- Al Centre Cívic l'Estació els regidors de Plataforma per Catalunya (PxC), Araceli Bundó i Joan Carrasco, han presentat públicament en roda de premsa la proposta de resolució del grup municipal per al proper Ple de l'Ajuntament "per tal de deixar sense efecte l'aplicació indiscriminada del cobrament de l'ordenança fiscal núm.29 -taxa dels guals- i de la seva retroactivitat". Araceli Bundó ha manifestat que no té cap dubte que la proposta serà aprovada perquè "l'Ajuntament està per servir els ciutadans i no pas per servir-se d'ells cobrant-los-hi taxes desmesurades i alhora injustificades, i a més, amb retroactivitat de quatre anys no provada". Joan Carrasco ha afirmat que "és una injustícia i una barbaritat cobrar els guals amb una retroactivitat de 4 anys a persones que no tenen carnet de conduir, altres que no tenen cotxe, n'hi ha que fa dos anys que viuen al Vendrell i els n'hi cobren quatre, els qui viuen a urbanitzacions no revertides al municipi, o fins i tot a persones mortes com ara l'Adoración M.R. que el 30 de maig farà 7 anys que és morta i li reclamen 4 anys de retroactivitat per la via executiva i amb recàrrec". " Tot plegat, una vergonya!", rebla Carrasco. L'any 2012 han recaptat 600.000 euros per les noves altes i 940.000 més per les taxes, gran nyap del quadripartit. A continuació, us reproduïm el text íntegre de la proposta:

Atès que des del nostre grup municipal hem pogut comprovar que la recaptació de la taxa per entrada de vehicles a través de domini públic, recollida en l’ordenança fiscal núm.29 d’aquest Consistori, està comportant nombroses queixes de veïns del municipi per irregularitats a l’hora d’acreditar l’aprofitament del domini públic.

Atès que des de PxC s’ha comprovat que mitjançant aquest voraç afany recaptatori l’Ajuntament està donant d’alta del cens dels guals llicències obligatòries d’ofici, sense que hagin estat sol·licitades pels afectats, de manera indiscriminada i arbitrària, sense entrar en comprovacions i sense proves fefaents que justifiquin aquestes altes.

Atès que des del nostre punt de vista entenem que és el Consistori, com entitat recaptatòria, el que ha de demostrar de forma fefaent aquest aprofitament del domini públic, per tal de procedir al cobrament de la taxa, i que s’ha demostrat en nombrosos casos la improcedència del cobrament de la taxa, no només de l’exercici vigent, sinó fins i tot de la retroactivitat aplicada als anys 2009, 2010 2011 i 2012, sinó també per manca de proves.

I atès que segons la Llei de Bases del Règim Local, és decisió del Consistori vendrellenc aplicar l’esmentada retroactivitat en el cobrament de la taxa núm.29, i que la mateixa llei, en aquest cas, no obliga a l’aplicació de cap retroactivitat.

Per tots aquests motius, el grup municipal dePxC sol·licita al Ple l’adopció dels següents acords: Primer.- Que es deixin sense efecte les llicències de guals atorgades sense cap prova fefaent de l’aprofitament del domini públic i sense que el titular ho hagi sol·licitat, procedint a la devolució dels imports cobrats als ciutadans per aquestes llicències. Segon.- Que, basant-nos en la Llei de Bases del Règim Local, que no obliga a aplicar cap retroactivitat i encara menys si no es pot demostrar com en aquest cas, es deixi sense efecte la retroactivitat de totes les llicències afectades, ja que no es pot demostrar de manera fefaent l’ús del domini públic en exercicis anteriors, i es retornin els imports cobrats als ciutadans per aquest concepte.

Notícies relacionades en altres mitjans de comunicació

WWW.REVISTAESPIGOL.COM, 07/05/2013; 16:02 PxC vol posar fi a l’abús i a la injustícia del cobrament indiscriminat dels guals del Vendrell i de la seva retroactivitat de quatre anys

EL VENDRELL.- Aquest migdia al Centre Cívic l’Estació els regidors de Plataforma per Catalunya (PxC), Araceli Bundó i Joan Carrasco, han presentat públicament en roda de premsa la proposta de resolució del grup municipal per al proper Ple de l’Ajuntament “per tal de deixar sense efecte l’aplicació indiscriminada del cobrament de l’ordenança fiscal núm.29 -taxa dels guals- i de la seva retroactivitat”. Araceli Bundó ha manifestat que no té cap dubte que la proposta serà aprovada perquè“l’Ajuntament està per servir els ciutadans i no pas per servir-se d’ells cobrant-los-hi taxes desmesurades i alhora injustificades, i a més, amb retroactivitat de quatre anys no provada”. Joan Carrasco ha afirmat que “és una injustícia i una barbaritat cobrar els guals amb una retroactivitat de 4 anys a persones que no tenen carnet de conduir, altres que no tenen cotxe, n’hi ha que fa dos anys que viuen al Vendrell i els n’hi cobren quatre, els qui viuen a urbanitzacions no revertides al municipi, o fins i tot a persones mortes com ara l’Adoración M.R. que el 30 de maig farà 7 anys que és morta i li reclamen 4 anys de retroactivitat per la via executiva i amb recàrrec”. ” Tot plegat, una vergonya!”, rebla Carrasco. L’any 2012 han recaptat 600.000 euros per les noves altes i 940.000 més per les taxes, gran nyap del quadripartit. A continuació, us reproduïm el text íntegre de la proposta:

Atès que des de PxC s’ha comprovat que mitjançant aquest voraç afany recaptatori l’Ajuntament està  donant d’alta del cens dels guals llicències obligatòries d’ofici, sense que hagin estat sol·licitades pels afectats, de manera indiscriminada i arbitrària, sense entrar en comprovacions i sense proves fefaents que justifiquin aquestes altes.

I atès que segonsla Lleide Bases del Règim Local, és decisió del Consistori vendrellenc aplicar l’esmentada retroactivitat en el cobrament de la taxa núm.29, i que la mateixa llei, en aquest cas, no obliga a l’aplicació de cap retroactivitat.

Per tots aquests motius, el grup municipal de PxC sol·licita al Ple l’adopció dels següents acords: Primer.- Que es deixin sense efecte les llicències de guals atorgades sense cap prova fefaent de l’aprofitament del domini públic i sense que el titular ho hagi sol·licitat, procedint a la devolució dels imports cobrats als ciutadans per aquestes llicències. Segon.- Que, basant-nos en la Llei de Bases del Règim Local, que no obliga a aplicar cap retroactivitat i encara menys si no es pot demostrar com en aquest cas, es deixi sense efecte la retroactivitat de totes les llicències afectades, ja que no es pot demostrar de manera fefaent l’ús del domini públic en exercicis anteriors, i es retornin els imports cobrats als ciutadans per aquest concepte.

DIARI DE TARRAGONA, 09/05/2013; PÀG.13 El Vendrell reclama el pago del vado a un vecino fallecido hace siete años

Polémica – El Ayuntamiento dice que en todo proceso puede haber errores y que los corrige

En la detección de las entradas sin placas, pide cuatro años de retroactividad a quien no tiene coche o vive en el pueblo hace dos

La oposición pide que se elimine esa tasa que consideran sólo tiene objetivo recaudatorio

JOSÉ M. BASELGA / EL VENDRELL.- El Ayuntamiento del Vendrell reclama el cobro por vía ejecutiva, y con recargo, del vado permanente y cuatro años de retroactividad a una persona fallecida hace siete años. El estudio del Consistorio para detectar fincas con acceso para vehículos, pero que carecen de vado, también lleva a cobrar la retroactividad de cuatro años a personas sin carnet de conducir, que no tienen coche, o que residen en la localidad hace sólo dos años.

El gobierno del Vendrell (CiU, PSC, PP y ERC) dice que “en todo proceso hay errores y los ciudadanos tienen derecho a presentar recursos, que se revisan”. El Ayuntamiento apunta que de las reclamaciones recibidas por el cobro de los vados, un 20% de las revisadas están aceptadas. Pero también hay que saber si los propietarios han actualizado sus datos.

Plataforma per Catalunya (PxC), en la oposición municipal, dice que el rastreo para detectar la falta de vados o aplicar una retroactividad de cuatro años, tiene un objetivo recaudatorio por la delicada situación económica del Consistorio y llegar hasta el punto de que también se está cobrando en urbanizaciones que no están revertidas al Ayuntamiento.

Revisión

La medida levanta quejas en los vecinos y los representantes del polígono industrial, donde casi ninguna nave tiene placa de vado. Además, en caso de reclamación es el propietario de la finca quien debe demostrar que no usa el acceso para vehículos.

PxC presentará una propuesta para pedir dejar sin efecto el cobro de vados y la retroactividad. El partido cifra en 600.000 euros los que ingresó el Ayuntamiento en 2012 por nuevas altas y 940.000 por las tasas.

El pago del vado es por dos conceptos: por el uso del dominio público de la acera, ya que se considera que hay un desgaste, y por la reserva de espacio frente a la finca para que esté prohibido aparcar. Sin embargo, ayuntamientos como el de Roda de Barà ha optado por eliminar el de reserva de estacionamiento si el propietario no lo solicita.

El único partido en la oposición denuncia que el Ayuntamiento da de alta vados de oficio y sin que los propietarios de las fincas los soliciten “y sin comprobaciones ni pruebas que justifiquen estas altas”. PxC también apunta que el cobro de la retroactividad es una decisión municipal ya que la Ley de Bases del Régimen local no obliga a ello, por lo que reclama que se devuelva el dinero a quienes ya se ha aplicado.

WWW.RTVELVENDRELL.CAT, 08/05/2013 PxC demanarà a l'equip de govern que retiri la polèmica taxa dels guals

EL VENDRELL.- Plataforma per Catalunya (PxC) demanarà al proper ple municipal que l’Ajuntament retiri la taxa de cobrament dels guals obligatòria per tots aquells que no l’han sol·licitat, i també la seva retroactivitat. Com saben aquesta mesura ha aixecat polèmica a la vila, i ha fet que es creï una plataforma d’afectats per aquest tipus de guals. Ara Plataforma proposa suprimir-la i retornar els diners a les persones que ja l’han pagat. Una taxa que consideren desmesurada i injustificada, i amb retroactivitat de quatre anys no provada. Afirmen que s’està cobrant a casos de forma injusta, com és el cas d’una dona que fa 7 anys que va morir i ara se li reclama el pagament a la filla, que no té cotxe. Segons PxC, l’Ajuntament ha recaptat al 2012 600.000 euros per les noves altes i 940.000 més per les taxes.

WWW.DIARIDETARRAGONA.COM, 08/05/2013; 18:25 El Vendrell reclama el pago del vado a vecinos fallecidos hace siete años

En un estudio de entradas sin placas pide cuatro años de retroactividad a quien no tiene coche o vive en el pueblo hace dos

JOSÉ M.BASELGA | EL VENDRELL.- El Ayuntamiento del Vendrell  reclama el cobro por vía ejecutiva  y con recargo del vado permanente y cuatro años de retroactividad a una persona fallecida hace siete años. El estudio del Consistorio para detectar fincas con acceso para vehículos pero que carecen de vado también lleva a cobrar la retroactividad a personas sin carnet de conducir, que no tienen coche, o que residen en la localidad hace sólo dos años.

El gobierno del Vendrell (CiU, PSC, PP y ERC) dice que «en todo proceso hay errores y los ciudadanos tienen derecho a presentar recursos, que se revisan». El Ayuntamiento apunta que de las reclamaciones recibidas por el cobro de los vados, un 20% de las revisadas están aceptadas. Pero también hay que saber si los propietarios han actualizado sus datos.

Plataforma per Catalunya (PxC), en la oposición municipal, dice  que el rastreo para detectar la falta de vados o aplicar una retroactividad de cuatro años tiene un objetivo recaudatorio por la delicada situación económica del Consistorio y llega hasta el punto de que también se está cobrando en urbanizaciones que no están revertidas al Ayuntamiento.

Revisión

La medida levanta quejas en los vecinos y los empresarios del polígono industrial, donde casi ninguna nave tiene placa de vado. Además, en caso de reclamación es el propietario de la finca quien debe demostrar que no usa el acceso para vehículos.PxC presentará una propusta para dejar sin efecto el cobro de vados y la retroactividad de cuatro años. El partido cifra en 600.000 euros los que ingresó el Ayuntamiento en 2012 por nuevas altas y 940.000 por las tasas.

El único partido en la oposición en el Vendrell denuncia que el Ayuntamiento da de alta del censo de vados de oficio y sin que los propietarios de las fincas los soliciten “y sin comprobaciones ni pruebas que justifiquen estas altas”. PxC también apunta que el cobro de la retroactividad es una decisión municipal ya que la Ley de Bases del Régimen local no obliga a ello, por lo que reclama que se devuelva el dinero a quienes ya se ha aplicado.