S’aprova la proposta de PxC per a la recollida selectiva intel·ligent de residus

18/05/2016 - El Vendrell

Dins del programa per transformar el Vendrell en una "Smart City" o ciutat intel·ligent pionera, PxC proposa la Targeta Verda i contenidors intel·ligents per a què “qui més recicli menys pagui”

El Vendrell | Redacció.- En el Ple d’aquest dimarts, August Armengol, portaveu del Grup Municipal de Plataforma per Catalunya (PxC), ha presentat la proposta "per tal d'avançar en l'Estratègia Catalana Residu Zero al Vendrell i valorar la possibilitat de la recollida selectiva Intel·ligent com a solució" que s’ha aprovat per majoria. Perquè “creiem que és l'alternativa més moderna i avançada per recollir les diverses fraccions de residus”. En la jornada Present i Futur de la Gestió de Residus del 28 d’abril, “vam percebre el tarannà obert i dialogant de la regidora de Medi Ambient, Eva Mata (ERC), disposada a valorar qualsevol altra alternativa a més de la inicialment plantejada del Porta a Porta amb la finalitat de millorar la taxa de reciclatge ja que en aquest moment som a la cua entre les capitals de comarca, fet que ens va animar a presentar la següent proposta”:

"Atès que l’Ajuntament del Vendrell es va adherir a l’Estratègia Catalana Residu Zero en la sessió plenària del 16 de febrer cosa que implica avançar cap a la reducció i reaprofitament progressiu dels residus com a recursos. Comprometent-se a desenvolupar accions locals de prevenció de residus i de reducció de la fracció resta que concretin els objectius generals de l’Estratègia Catalana Residu Zero.

Atès que al Vendrell actualment el reciclatge dels residus és només del 16%,  xifra de recollida selectiva que està estancada i no progressa i que en la jornada Present i Futur de la Gestió de Residus del 28 d’abril es va donar a conèixer l’autòpsia del contenidor gris que només conté el 9% del rebuig que li és propi. Davant d’aquest decebedor escenari l’objectiu és que la nostra taxa de reciclatge sigui del 60% per al 2019.

Atès que per assolir aquest objectiu s’ha plantejat la recollida Porta a Porta que no obstant té els seus inconvenients com ara que requereix una gran campanya informativa i de sensibilització de la població, un canvi d’hàbits a les llars, acumular a casa les distintes fraccions fins el dia de recollida o que a Catalunya l’experiència es limita a municipis de fins a només 15 mil habitants.

I atès que existeixen altres alternatives més modernes com ara la Recollida Intel·ligent de Residus mitjançant Contenidors Intel·ligents equipats amb un sistema informàtic i un lector de targetes, disposen de sensors que avisen quan el contenidor està ple, només s’obren si identifiquen l’usuari mitjançant la Targeta Verda personalitzada, i permeten calcular la quantitat d’escombraries selectives i de rebuig lliurades per cada veí i que permet calcular l’import de la taxa que cadascú ha de pagar a l’Ajuntament premiant als ciutadans responsables que reciclen i pujar la taxa als qui no ho fan. “Qui més recicla menys paga”.

Per tots aquests motius, el grup municipal de PxC sol·licita al Ple l’adopció del següent acord: Que per tal d’avançar en l’Estratègia Catalana Residu Zero al Vendrell per assolir una taxa de reciclatge d’escombraries del 60% l’any 2019 s’estudiï la possibilitat d’adoptar la Recollida Intel·ligent de Residus mitjançant Contenidors Intel·ligents equipats amb un sistema informàtic i un lector de targetes per tal d’incentivar la recollida selectiva mitjançant el principi que “Qui més recicli menys pagui”".