Notícies a Catalunya

Front comú contra les preferents

14/02/2013

COMUNICAT DE PREMSA DE PLATAFORMA PER CATALUNYA (PxC)

Mònica Lora demana davant del Congrés i el Defensor del Poble amliar els procediments d’arbitratge perquè els clients de les participacions preferents puguin recuperar els seus estalvis

Madrid | Redacció.- La portaveu de Plataforma per Catalunya a Mataró, Mònica Lora, s’ha desplaçat a la capital d’Espanya amb altres grups municipals per demanar que s’obrin més vies per recuperar els diners dels estalviadors atrapats en participacions preferents.

En les reunions mantingudes amb el Defensor del Poble i diversos grups parlamentaris del Congrés dels Diputats, la regidora identitària ha defensat estendre els procediments d’arbitratge per a les participacions preferents de Caixa Laietana –ara integrada a Bankia- a aquells estalviadors que, havent adquirit aquests productes de risc, els han bescanviat per accions de l’entitat en els darrers mesos.

La demanda ve motivada per un acord entre PP i PSOE, que exclou de la possibilitat de reclamar el reemborsament dels seus estalvis per la via de l’arbitratge a aquells clients que, pressionats per Bankia, han permutat les participacions preferents per accions de l’entitat financera.

Lora ha assenyalat que “Mataró és una ciutat especialment colpejada per aquest drama, que afecta el 12% dels veïns –unes 15.000 persones-, principalment a persones d’edat avançada”.

Notícies relacionades en altres mitjans de comunicació

LA VANGUARDIA.COM, 13/02/2013; Mataró compromete al Congreso con las preferentes de 'Caixa Laietana'

Maresme | 13/02/2013 - 20:36h

Mataró compromete al Congreso con las preferentes de 'Caixa Laietana'

La delegación del ayuntamiento de Mataró en el Congreso de los Diputados

Madrid. (Redacción).- El alcalde de Mataró, Joan Mora (CiU) ha encabezado la delegación del ayuntamiento que, en una jornada maratoniana en Madrid, se ha reunido con todos los partidos políticos con representación parlamentaria y la oficina del Defensor del Pueblo, para obtener soluciones a la situación por la que pasan 6.000 familias de Mataró que no pueden acceder a sus ahorros, ni al sistema de arbitraje pactado por el gobierno estatal, porqué Caixa Laietana les instó a transformar las participaciones en acciones de Bankia, poco antes que éstas se desplomasen en bolsa.

"La solución no la tenemos" admite el alcalde de Mataró en declaraciones a La Vanguardia, pero la delegación mataronesa vuelve de Madrid con buenas sensaciones al haber conseguido concienciar a todos los partidos políticos con representación parlamentaria con la situación de desamparo que sufren miles de mataroneses, víctimas de las participaciones preferentes de Caixa Laietana.

Mora ha destacado la presión que han anunciado que ejercerán los grupos políticos en la oposición en el Congreso de los Diputados con los que se ha entrevistado la delegación mataronesa: CiU, PSOE, ERC, Amaiur y ICV, incluyendo los representantes del Defensor del Pueblo. Por el momento, CiU y PSOE ya han anunciado proposiciones para modificar el acuerdo del sistema de arbitraje, de forma que permita a los afectados de Mataró tener las mismas oportunidades que el resto de los damnificados del estado.

En lo que se refiere al PP, el partido que gobierna con mayoría, el alcalde también agradece la predisposición de la vicepresidente del Congreso, la catalana Dolors Montserrat, que se ha acompañado del diputado Enrique Martínez-Pujalte, portavoz de la Comisión de Economía del Congreso y la diputada Matilde Pastora Asiain. De la reunión con los populares, según el alcalde, ha surgido "el compromiso para estudiar el caso".

No obstante, pese a la buena predisposición de los representantes políticos en el Congreso de los Diputados, Joan Mora recuerda que "agradecemos su atención, pero lo que queremos son soluciones y ahora es el momento de transformar las buenas palabras y las muestras de apoyo en hechos reales" lo que probará, según el edil de Mataró, que "los compromisos adquiridos se transforman en soluciones reales".

MATARORADIO.CAT, 14/02/2013; Mataró es fa sentir a

Satisfacció de tornar a Mataró amb la feina feta després d’una jornada maratoniana. És el que es respirava ahir durant el viatge de tornada a Barcelona entre la delegació que ahir va viatjar a Madrid per defensar els afectats per les preferents de Caixa Laietana. Una expedició formada per tots els grups polítics i també per representants de la plataforma Estafabanca. A més a més d’arrencar el compromís del PP d’estudiar la situació per no deixar fora de l’arbitratge aquests 14.000 clients de Caixa Laietana, Mataró ha donat una imatge d’unitat a Madrid davant dels sis grups polítics del Congrés i la Defensora del Poble amb qui s’han reunit.

CAPGROS, 14/02/2013, Mataró busca al Congrés solucions per als afectats de Caixa Laietana

L’alcalde i regidors de tots els grups es reuneixen amb diputats de tots els partits per trobar una sortida a la ‘greu injustícia’ dels afectats

L'alcalde de Mataró, Joan Mora, i una delegació del municipi formada per regidors de tots els grups, el director de l'Agència Catalana de Consum i representants de la plataforma d'afectats Estafabanca, van mantenir dimecres, dia 13, una ronda de reunions amb els partits amb representació al Congrés i amb la defensora del poble per buscar solucions per als afectats pels productes financers de risc de Caixa Laietana. Mora va demanar a les formacions que treballin de la mà per trobar una solució a la "greu injustícia" que pateixen 14.000 persones a Mataró doblement afectades pels productes de risc de l'entitat. L'alcalde demana que se'ls pugui incloure al mecanisme d'arbitratge que el PP i el PSOE van acordar el 29 de gener, destinat principalment a les víctimes de les preferents de Bankia, CatalunyaBanc i Novagalicia.

La delegació es va reunir amb el portaveu de CiU a Madrid, Josep Antoni Duran i Lleida, la defensora del poble, Soledad Becerril, els portaveus econòmics del PSOE i del PSC, l'exministre Valeriano Gómez i l'exdelegat del govern espanyol Joan Rangel, així com la vicepresidenta tercera del Congrés dels Diputats, Dolors Montserrat (PP) i els portaveus econòmics del PP, Enrique Martínez Pujalte i Matilde Pastora Asian. A la tarda ho farà amb els portaveus d'ICV i d'ERC, Joan Coscubiela.

Després de les reunions, l’alcalde va aconseguir un compromís del govern del PP de cara a "estudiar" la possibilitat de sumar els afectats per les preferents de Caixa Laietana al mecanisme d'arbitratge. Segons van explicar tant l'alcalde com fonts del PP després de la reunió que ha tingut lloc al Congrés dels Diputats, els populars analitzaran el cas per donar solució a les prop de 15.000 persones que estan afectades per aquesta "doble enganyifa”, segons l’ha qualificat Mora.

Un doble engany
L’objectiu de les trobades era precisament el de posar a l'agenda dels partits a Madrid la necessitat de trobar una solució a la situació que viuen els afectats pels productes de risc de Caixa Laietana, que es concentren especialment a Mataró i el Maresme. Segons les dades de l'ajuntament, hi ha 4.500 casos que afecten directament uns 6.000 clients i 14.000 persones. Els afectats majoritàriament havien adquirit productes híbrids de risc de Caixa Laietana i posteriorment els van bescanviar per accions de Bankia en base a la informació que els van transmetre els directors de les oficines comercials i com a única opció per recuperar els diners. Aquest fet va agreujar la situació quan l'entitat va ser absorbida per Bankia i les accions de l'entitat amb seu a Madrid van caure en picat fruit de la mala gestió i de la intervenció per part del Banc d'Espanya.

Segons els grups municipals, són víctimes d'un doble engany, perquè primer van adquirir els productes pensant que posaven diners a termini fix, i després els van haver de canviar per accions que es van desplomar immediatament per la mala gestió que hi havia darrere els comptes de Bankia.

Des del Congrés, l'alcalde ha agraït la "sensibilitat positiva" que ha rebut per part dels grups parlamentaris però els ha demanat que treballin plegats per trobar una solució. "Nosaltres els venim a dir que clarament no abandonarem als tenidors de preferents, que són gent humil i estalviadors de classe popular que avui se'ls tracta com a inversors", ha afirmat. Segons l'alcalde, cal trobar una "reparació moral i econòmica" que impliqui que els afectats "puguin recuperar els seus diners".

Mora també ha recordat que aquestes persones representen "un percentatge molt important de la ciutat de Mataró" i "no es mereixen que la política els deixi en un carreró sense sortida". "Nosaltres el que volem és que tots els grups treballin junts per aquesta problemàtica que el que provoca és una fractura enorme de confiança en el sistema", ha dit perquè "ja tenim prou problemes amb el sistema polític, com perquè a més a més, davant d'una circumstància com aquesta que és clamorosa no els puguem donar una sortida".

Per aquest motiu ha demanat la "complicitats" dels grups per fer possible que els afectats es puguin sumar al procés d'arbitratge per als tenidors de preferents que van pactar el PP i el PSOE, que permetrà que bona part dels afectats de les entitats nacionalitzades puguin recuperar tots els seus diners. Es tracta, ha afirmat Mora, que no se'ns tracti com a petits inversors i no els discriminin en aquest procés.

324.CAT, 13/02/2013, L'Ajuntament de Mataró va al Congrés perquè els afectats per les preferents s'acollin a l'arbitratge

Representants de tots els grups municipals de l'Ajuntament de Mataró, amb l'alcalde, Joan Mora, al capdavant, fan un front comú i han viatjat a Madrid per defensar els afectats per les preferents de Caixa Laietana. L'alcalde i portaveus dels grups del consistori mataroní es reuniran al Congrés dels Diputats amb polítics de totes les formacions per advertir-los que el procediment d'arbitratge que estan acordant exclouria el 90% dels afectats per aquest producte financer a la capital del Maresme.

L'alcalde i els grups municipals demanen que es reformuli la mesura aprovada fa deu dies al Congrés dels Diputats, segons la qual els afectats per les participacions preferents de les entitats rescatades opten a recuperar els diners a través d'un procés d'arbitratge. Segons Mora, l'acord exclou nou de cada deu afectats de Caixa Laietana -principalment veïns de Mataró-, que van acceptar canviar les preferents per accions. Amb l'absorció per part de Bankia i el daltabaix de l'entitat a borsa, els afectats encara perden més diners. Els representants dels grups es reuniran amb els portaveus dels partits a Madrid per demanar que, en aquest cas, els afectats també es puguin acollir a la via arbitral. També tenen previst entrevistar-se amb la Defensora del Poble.

Caixa Laietana va formalitzar a Mataró 4.500 contractes amb uns 6.000 clients per a la comercialització de participacions preferents de l'entitat. Amb l'esclat financer, la majoria dels afectats per aquest producte de risc van acceptar bescanviar les preferents per accions de l'entitat. Era, llavors, l'única opció per intentar recuperar els diners.

La situació, però, es va agreujar quan Caixa Laietana va ser absorbida per Bankia i, posteriorment, aquesta va haver de ser intervinguda. El resultat és que les accions han caigut en picat i els afectats de Caixa Laietana perden encara més diners. Des del Congrés dels Diputats es treballa per solucionar el drama de les preferents, però la mesura acordada recentment, exclouria aquest gruix d'afectats.

TOTMATARÓ, 14/02/2013, Mataró fa sentir a Madrid el clam dels afectats de preferents de Caixa Laietana

Mataró es va presentar en societat ahir dimecres a Madrid amb el trist títol de ser la capital estatal d’afectats per l’estafa de les participacions preferents. L'alcalde de Mataró, Joan Mora, i una delegació del municipi van mantenir durant tot el dia una ronda de reunions amb els partits amb representació al Congrés i amb la defensora del poble per buscar solucions per als afectats pels productes financers de risc de Caixa Laietana. Mora va encapçalar la demanda a les formacions que treballin de la mà per trobar una solució a la "greu injustícia" que pateixen 14.000 persones a Mataró doblement afectades pels productes de risc de l'entitat.

L'alcalde demana que se'ls pugui incloure al mecanisme d'arbitratge que el PP i el PSOE van acordar el 29 de gener, destinat principalment a les víctimes de les preferents de Bankia, CatalunyaBanc i Novagalicia. Completaven la delegació els regidors Mari Carme Maltas del PSC, José Manuel López del PP, Mònica Lora de PxC, Esteve Martínez d’ICV-EUiA i Xavier Safont-Tria de la CUP, a més del director de l'Agència Catalana de Consum i representants de la plataforma d'afectats Estafabanca.